17.3.04

Mietinkö näitäkin?

Mikähän siinä on, että aina keväällä sataa räntää ja vettä? Kesän odottaminen olisi paljon miellyttävämpää, jos sataisi vain öisin. Järjestely sopisi minulle hyvin, koska minä nukun yöllä (toivottavasti). Päivällä voisi sitten aurinko paistaa. Kevätpäiväntasaus lähestyy. Voi, voi.
***
Ovat nuo lukiolaiset tyhmistyneet vuosi vuodelta. Haluavat valinnaisuutta ylioppilaskirjoituksiin! Ja vielä rutisevat pakkoruotsista! (Mikä ihmeen pakkoruotsi?) Miksi kaiken pitäisi olla ”valinnaista”, kun todellisuus ei ole. Ja opiskelisivat vain tyytyväisinä ruotsia.
***
Taas paljastui eläinrääkkäystapaus. Noin 30 nautaa oli teljettynä navettaan ja sinne ne olivat kuolleet. Uutiset ovat kauhistelleet asiaa, mutta samaan hengenvetoon on puolusteltu eläinrääkkääjiksi päätyneitä ihmisiä. ”On niin rankkaa olla karjankasvattaja, kun EU hiostaa selän takana eikä oikein edes kannattaisi pitää yllä tuottamattomia tiloja.” Huono selitys! Jos eläimiä ottaa, niistä on myös huolehdittava. Väsyneenäkin. Apua saa, kun pyytää. Eläinrääkkääjät eivät saa minulta pienintäkään sympatiaa. Eivät koskaan.
***
Viime yö oli levotonta aikaa, enkä nukkunut niin kuin olin toivonut. Parhaimman unen keskellä heräsin kissatappeluun. Kaksikko oli päättänyt taistella paikasta auringossa eli siitä, kumpi saa käyttää minun peittoa nukkuma-alustanaan. Niille ei tietysti tullut mieleen, että minä voisin tarvita peittoni itse...