16.1.04

Kirkkoherra ja Isä Camillo

Päivällä avasin television ja voi ihanuus, sieltä tuli Isä Camillo! Miksi minulle ei ole kerrottu, että näitä leffoja vielä näytetään? Viimeksi olen nähnyt Camillon ja Pepponen kähinöitä joskus lapsena. Olen aina katsellut mielelläni italialaisia ja espanjalaisia elokuvia, koska ne sisällöstään huolimatta tuntuvat aidommilta kuin perusamerikkalainen liukuhihnatuotos. Tietysti täytyy olla sen verran patriootti, että katselee myös Kaurismäen ja muutamien muiden suomileffan tekijöiden töitä.

Isä Camillosta tuli mieleeni se hassu kirkkoherra, joka oli minun lapsuudessani siellä kotipuolessa. Hän hautasi äidin mummun. Minä oli silloin vasta 6-vuotias mutta Isä Camillo oli tuttu. Kirkkoherra oli jo silloin vanha mies mutta oikein huumorintajuinen ja iloinen. Kirkkoon hän ajeli keltaisella Jopolla. Sillä samalla Jopolla hän ajeli myös niihin isomummun hautajaisiin. Mustan papinpuvun takinliepeet vain leuhottivat tuulessa, kun tämä kasvoiltaan kuin ilmetty Isä Camillo pyyhälsi kohti kirkkoa. Huikkasi ohimennessään, että ”Terve!”. Siinäpä kaksi marjaa...

******

Niin, katsokaa huviksenne Pedro Almodóvarin elokuva Todo sobre mi madre eli Kaikki äidistäni. Se on siis niitä espanjalaisia elokuvia...