8.11.03

Premenstruaalinen oiretyhmä

High Fidelity - elokuvan päähenkilö pohtii, onko hän alakuloinen koska kuuntelee alakuloista musiikkia, vai kuunteleeko hän alakuloista musiikkia, koska on alakuloinen.

Minä mietin olenko raivotar, koska minulla on pms-oireita. Vai johtuvatko pms-oireet siitä millainen olen? Jos aivokemiani olisi toisenlainen, en kai kärsisi pms-oireista? Tällä hetkellä oireita ovat lähinnä täydellinen keskittymiskyvyn puute, ärsyyntyminen raivon partaalle maailman epäolennaisimmista asioista, itkuisuus ja ahdistuneisuus. Mutta en ole yksin:

"Toisille kuukautiset ovat suuri huolenaihe, sillä PMS oireet ilmenevät heillä suorastaan personaallisuuden muuttumisena."

Olen suunnattoman pettynyt siihen, että iän karttuessa ruumiini alkaa hallita mieltäni, eikä päinvastoin. Mutta jos kärsin pms-oireista kaksi viikkoa kuukaudesta ja olen "normaali" kaksi viikkoa, niin kumpi minä lopulta edustaa oikeaa persoonallisuuttani?

"Kuukautisia edeltävä mielialavaihtelu ja erilaiset fyysiset oireet saattavat joissakin tapauksissa ennakoida vakavaa oireyhtymää, joka voi taudinkuvaltaan muistuttaa depressiota, pitkittynyttä alakuloisuutta tai paniikkihäiriötä."

Tähänkö on tultu? Naiseuteni on tauti.