27.3.06

Lintukoto

Jos on minun ajatuksenjuoksu toisinaan outoa, vaan entä sitten näillä naisihmisillä, joilla on lapsi. Kävelin bussipysäkille ja mielessäni totesin, että jaahas tällä kertaa joku muukin odottaa kulkupeliä. Nainen lastenvaunujen kanssa. En ilmeisesti jäänyt sopivan etäälle tästä odottelijaparista, koska nainen pyysi minua vahtimaan lastaan. Vahtimaan! En ehtinyt sanoa mitään, kun nainen jo juoksi kohti talon pihaa. Hän kai asui siellä. Siinä minä olin bussipysäkillä täysin tuntemattoman lapsen kanssa. Mistä nainen saattoi olla varma, etten ole lapsenryöstäjä tai etten menisi suoraan seuraavana saapuvaan bussiin ja jättäisi lasta vaunuissaan siihen paikkaan? Tai mistä minä tiesin, jos nainen halusi hylätä lapsensa ja jättää ensimmäisen tietämättömän hoteisiin?Vilkuilin kelloa ja paniikki alkoi nostaa päätään. Lapsella ei tuntunut olevan hätää.

Odotin hermostuneena. Viimein nainen syöksähti paikalle. Häneltä oli unohtunut muutama tavara kotiin, eikä olisi mitenkään ehtinyt palata lapsen kanssa yhdessä takaisin. Kiitteli vaivannäöstä.